جستجوی
پیشرفته
انحراف ستون فقرات

انحراف ستون فقرات

انحراف ستون فقرات یکی از مشکلات بسیار جدی است که ممکن است باعث بدشکل شدن ظاهر شما شود. این بیماری علائمی دارد که معمولا در ظاهری هستند و می‌توانید آنها را بررسی کنید و برای درمان آن اقدامات لازم را به عمل آورید. اگر درمان این عارضه به موقع انجام نشود، ممکن است که آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای فرد بیمار رخ بدهد.

 

انحراف ستون فقرات چیست؟

می دانیم که ستون فقرات یک شکل صاف ندارد و در جاهایی از قرارگیری ستون مهره‌ها، بخش های منحنی دیده‌می‌شود. این انحناها به دلیل عملکرد بهتر ستون فقرات و حرکت و انعطاف‌پذیری بهتر ماست. در حالیکه به هر کدام از مشکلات ستون فقرات مبتلا باشید، ممکن است که در حرکات بدن دچار مشکل شوید.

وقتی که ستون فقرات شما سالم باشد و آسیبی ندیده باشد، از گردن تا لگن شما در یک خط صاف و در شکل طبیعی آن است و مثل افراد عادی به نظر می‌رسید. داشتن یک ستون فقرات سالم تنها باعث زیبایی ایستادن شما نمی‌شود، بلکه به‌طور‌کلی سلامت ستون مهره‌های شما را هم تضمین می‌کند. همچنین دردهای طولانی مدت برای شما ایجاد نمی شود. هنگامی که ستون فقرات شما شکل عادی و طبیعی خود را نداشته‌باشد و در هرجا صافی بیش از اندازه و یا انحنای نابجا وجود داشته‌باشد، به انحراف ستون فقرات دچار هستید.

 

انحراف ستون فقرات یا همان vertebral subluxation یا Spinal Misalignment

انحراف ستون فقرات به دلیل جابجا شدن و حرکت نامتناسب مهره‌های ستون فقرات در جهتی است که خلاف حالت طبیعی باشد. این مشکل می‌تواند باعث درد و بروز ناراحتی شود. گاهی برای درمان سریع آن باید اقدامات لازم را انجام دهید.

 

۱. اسکولیوز خفیف

هنگامی که انحراف ستون فقرات به سمت راست و یا چپ باشد، می‌گویند که اسکولیوز دارید. اگر این اسکولیوز به اندازه ای نباشد که علامت شدید ایجاد کند و باعث درد زیاد شود، از نوع خفیف است. اسکولیوز خفیف ملزم به درمان نیست و معمولا آن را به حال خود رها می‌کنند. با انجام درمان‌هایی مانند تمرینات اصلاحی و برخی از روش‌های فیزیوتراپی بعد از مدتی ستون فقرات اصلاح می‌شود. هرچند اسکولیوز راه درمانی ندارد، اما می‌تواند از شدیدتر شدن آن جلوگیری کرد.

انحراف ستون فقرات

۲. آسیب مهره های ستون فقرات

آسیب دیدن مهره های ستون فقرات درواقع همان انحراف ستون فقرات است. وقتی که تعدادی از مهره‌های ستون فقرات بیشتر از حد طبیعی حرکت کنند یا در مواقعی به سمت چپ و راست بیرون می‌روند، به انواع انحراف ستون فقرات مبتلا می‌شویم.

البته که در مواردی امکان دارد که انحراف در دیسک بین مهره‌ای باشد که این باعث دیسک کمر و دیسک گردن می‌شود. در این موارد انحراف ستون فقرات رخ نداده‌، اما مشکلات جدی‌تری درحال نشان دادن خودشان هستند.

 

3. انحراف ستون فقرات در کودکان

این مشکل در کودکان نیز می تواند اتفاق بیفتد. در ادامه به مواردی که کمک می‌کند تا به انحراف ستون فقرات در کودکان پی ببرید، پرداخته‌ایم:

  • سیستم ایمنی بدن کودک شما ضعیف است و مکرر بیمار می‌شود.
  • خواب منظم ندارد.
  • به درستی نمی‌نشیند، نمی‌ایستد و صحیح راه نمیرود.
  • به ADHD مبتلا است و اختلال نقص توجه دارد.
  • امکان دارد که کودک شما آلرژی داشته‌باشد و یا به آسم مبتلا باشد.
  • اجابت مزاج خوبی ندارد و الگوی دفع او نامنظم است.

همچنین برخی از کودکان ممکن است که با این اختلال به دنیا بیایند. معمولا برای درمان این موارد باید جراحی انجام شود. برای درمان این موارد می‌توانید با دکتر کایروپرکتیک مشورت کنید.

۵. انحراف ستون فقرات بزرگسالان

بیشتر کسانی که به انحراف ستون فقرات مبتلا می‌شوند از رده‌ی سنی بزرگسالان هستند. اما چطور؟زمانی که متولد می‌شویم، بیشتر ما ستون فقراتمان سالم است و آسیبی در آن دیده نمی‌شود.به مرور زمان از این ستون فقرات استفاده می‌کنیم و آن را در موقعیت‌های مختلف قرار می دهیم.اگر به درستی از این ستون فقرات استفاده نکنیم و برای سال‌های طولانی آن را به خوبی نگهداری نکنیم، ممکن است که ستون مهره‌های ما آسیب ببینند. مثلا در اثر بد نشستن طولانی مدت ممکن است که به قوز یا گودی کمر مبتلا شوید.

 

انحراف ستون فقرات بیشتر در بزرگسالان دیده می شود تا کودکان

این عارضه در کودکان با علائمی مثل ناراحتی هنگام نشستن-ایستادن و راه رفتن و خواب نامنظم بروز داده میشود.

اگر به انحراف ستون فقرات، از هر نوع آن دچارباشیم، چه نشانه هایی در بدن ما بروز نشان می دهد؟ گاهی ممکن است که آسیب ستون فقرات به اندازه ای باشد که بتوان با چشم آن را دید. اما در مواردی فقط بروز علائم باعث معلوم شدن آسیب ستون فقرات می‌شود. وقتی آسیب دیدگی ستون فقرات شدت پیدا کند، می‌تواند به اعصاب نیز آسیب برساند. در این صورت برای تشخیص دادن و درمان این نشلانه ها باید به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

 

آسیب دیدگی ستون فقرات چه علائمی دارد؟

علائمی که در اثر انحراف ستون فقرات ایجاد می‌شوند،موارد زیر هستند:

  • سفتی و خشکی گردن و کمر: بسته به محلی که آسیب دیدگی وجود دارد، ممکن است که درد و سفتی ستون فقرات دیده‌شود. این حالت به این علت ایجاد می‌شود که اعصاب تحت فشار آسیب دیدگی ستون فقرات قرار می‌گیرند و درد ایجاد می‌شود. برخی از افراد این درد و سفتی و خشکی را زمانی احساس می‌کنند که از خواب بیدار می‌شوند و یا برای مدتی طولانی نشسته‌اند. گاهی نیز بعد از انجام فعالیت‌های فیزیکی این حالت تشدید پیدا می‌کند.
  • درد: از دیگر مواردی که در انحراف ستون فقرات خودش را بروز می‌دهد، درد مزمن است. این درد بیشتر به صورت گردن درد و کمردرد دیده می‌شود. زمانی که شما برای زمان طولانی درد ستون فقرات را در ناحیه‌ای داشته‌باشید، برای بررسی کردن علت آن باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. جالب است بدانید که دردی که در اثر آسیب دیدگی ستون فقرات ایجاد می‌شود، می‌تواند به شکل سردرد، دست درد و درد اندام‌های تحتانی نیز باشد. این مشکل معمولا به خاطر درگیری اعصاب است. گاهی هم امکان دارد که سوزن‌سوزن‌شدن و گزگز در بدن شما رخ بدهد.

برای تشخیص و درمان آسیب دیدگی ستون فقرات به چه دکتری مراجعه کنیم؟

دقت کنید اگر علائم بالا را دیدید، می‌توانید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید تا استخوان‌ها و ستون فقرات شما را به دقت معاینه کند. در صورتی‌ که حرکات عصبی را از خود نشان می‌دهید و یا دست و پای شما گزگز می‌کند، باید به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. بنابراین، تشخیص و درمان انحراف ستون فقرات نیازمند همکاری دکتر ارتوپد و دکتر مغز و اعصاب است.

 

علت آسیب دیدن ستون فقرات چیست؟

  • خوابیدن در حالت نامناسب: اگر به خوبی در جای خود دراز نکشید و ستون فقرات را خم کنید، ممکن است که آسیب جدی به ستون فقرات وارد شود. مخصوصا که برای زمان زیادی در یک حالت می‌خوابید. ادامه دادن این روند در خوابیدن اشتباه می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن وارد کند.
  • رشد استخوان‌ها در جهت نامناسب:گاها ممکن است که استخوان‌های شما به علت ساییدگی روی هم رشد کنند. وقتی که استخوان‌ها رشد می‌کنند ممکن است که رشدشان بیشتر از حد طبیعی باشد و باعث دفرمه شدن استخوان شود. دفرمه شدن استخوان می‌تواند باعث ایجاد انحراف در ستون فقرات شود.
  • رژیم غذایی نامناسب: این مورد مخصوصا در کودکان می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. اگر رژیم غذایی مناسبی نداشته‌باشید و سوء تغذیه بگیرید، استخوان‌ه دفرمه می‌شود و این مسئله می‌تواند باعث آسیب در ستون فقرات شود. دقت کنید که استخوان‌ها باید محکم باشند و مانند ستون بدن رفتار کنند. اگر استخوان نرم باشد می‌تواند حالت خمیری پیدا کند و تغییر ساختار دهد.
  • تکرار حرکات نامناسب: اگر حرکات مداوم اشتباه داشته‌باشید ممکن است که ستون فقرات شما دچار آسیب شود.
  • استرس و اضطراب: اضطراب و استرس بقدری تاثیر مخرب دارد که حتی می‌تواند در انحراف ستون فقرات هم موثر باشد. یکی از علائمی که بیماری‌های روانی دارند، فیزیکی است. کورتیزول هورمونی است که در مواقع استرس ترشح می‌شود. این هورمون سیستم ایمنی بدن را به مرور زمان ضعیف می کند.
  •  

عوامل خطر انحراف ستون فقرات کدامند؟

بعضی از عواملی که در ابتلا به انحراف ستون فقرات موثر است، شامل موارد زیر هستند:

  • شکستگی در استخوان‌ها
  • بد نشستن
  • کارها و مشاغلی که برای مدت زیاد نشستن و یا ایستادن را شامل می‌شوند
  • بیماری‌ها و مشکلات تنفسی
  • درد سیاتیک.

 

انحراف ستون فقرات چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص انحراف ستون فقرات، دکتر ارتوپد ممکن است از این روش‌ها استفاده کند:

  • معاینه‌ی فیزیکی
  • گرفتن شرح حال پزشکی از بیمار
  • بررسی‌های تصویربرداری مانند موارد زیر:
    • MRI
    • سی تی اسکن
    • تصویربرداری با اشعه ایکس

درمان آسیب دیدگی ستون فقرات چیست؟

 

۱. تمرین مناسب انحراف ستون فقرات

  • ۱. ورزش مناسب انحراف ستون فقرات:برخی از ورزش‌ها و تمرین هایی که می‌توانند در بهبود یافتن انحراف ستون فقرات تاثیر داشته باشند شامل موارد زیر هستند:
  • 2.پیاده‌روی: راه رفتن یک روش ساده و ارزان برای بهبود آسیب ستون فقرات است. اگر می‌خواهید که بدون دردسر بهتر شوید، می‌توانید از پیاده‌روی کمک بگیرید.
  • 3.یوگا: این تمرین از بهترین روش‌ها برای بهبود آسیب ستون فقرات است. یکی از بهترین اثراتی که یوگا بر روی بدن شما دارد، این است که با کمک آن نحوه نشستن، ایستادن و راه رفتن شما را اصلاح می شود.
  • 4.ورزش‌های کاهش وزن: برای اینکه وزن خود را کم کنید، می‌توانید از ورزش‌ها و تمرینات زیادی کمک بگیرید. ورزش می‌تواند علاوه برتقویت ماهیچه های شما در عین حال میزان توده‌ی چربی شما را کاهش دهد. هر دو مورد به تقویت ستون فقرات شما کمک می‌کند.
"کمربند

2.کمربند برای انحراف ستون فقرات

کمربند برای رفع آسیب دیدگی ستون فقرات

گاهی روش‌های درمانی بازدارنده می‌توانند در پیشرفت بیماری موثر باشند و از بدتر شدن آن جلوگیری کنند. مثل پوشیدن قوزبند و بریس‌هایی که می‌توانند انحراف ستون فقرات را کنترل کنند.

 

3. درمان اسکولیوز با لیزر

یکی از روش‌هایی که برای درمان انحراف ستون فقرات، به خصوص برای اسکولیوز،استفاده میشود، لیزردرمانی است. با استفاده از این روش می‌توانید برای بازگرداندن ستون فقرات به حالت اول اقدام کنید. این روش به چند جلسه نیاز دارد تا بتواند نتیجه بدهد. لیزر روش غیرجراحی است و کاربرد خوبی دارد.

 

  • اشتراک گذاری:

2 دیدگاه

دیدگاه خود را درج کنید