جستجوی
پیشرفته

دوچرخه ثابت برای زانو

دوچرخه ثابت برای زانو

زنجان دکتر و فیزیوتراپی فانتوم زنجان بهترین فیزیوتراپی زنجان در این مقاله شما را با دوچرخه ثابت برای زانو آشنا میکنند.

دوچرخه های ثابت در نمونه های مختلفی نظیر نشسته، ایستاده ، اسپینینگ و الکترومگنتی موجود می باشند که هر کدام از آن ها عملکردی متفاوت از خود نشان می دهند.

در مجموع دوچرخه سواری با دوچرخه های ثابت یا متحرک، یک ورزش کم ‌اثر است، چرا که بدین وسیله، فشار ضربه روی مفاصل تحمل کننده وزن مانند لگن، زانو و مچ پا محدود می گردد. از سویی دیگر هم به روان کردن مفاصل کمک می کند و در نهایت پس انجام تمرینات پی در پی، فرد با کاهش درد و انعطاف پذیری مواجه می گردد.

حتی آن ها را می توان به گونه ای تنظیم کرد که دوچرخه سوار با شدت‌ های مختلف رکاب بزند. در این راستا افراد می توانند با حرکت آهسته تری رکاب بزنند و یا برای کاهش بار روی پاها، از پدال های پایین تر استفاده نمایند.

البته لازم به ذکر است افرادی که با مشکل آرتروز زانو دست و پنجه نرم می کنند، استفاده از دوچرخه ثابت با درجه سختی صفر توصیه می شود. زیرا با افزایش درجه سختی، دوچرخه ثابت برای افراد سخت تر شده و فشار زیادی به زانو وارد می شود.

دوچرخه ثابت برای زانو

بررسی دوچرخه ثابت ایستاده برای زانودرد

در حقیقت افرادی که تصمیم به خرید دوچرخه ثابت ایستاده برای درمان زانو درد دارند، باید موارد زیر را در نظر داشته باشند.

باید صندلی دوچرخه ثابت در دو جهت افقی و عمودی قابل تنظیم باشد، تا افراد بتوانند فاصله پا تا پدال و هم چنین زاویه زانو با پدال را تنظیم نمود و وضعیت بدن را در بهترین حالت ممکن قرار دهند.

دوچرخه ثابت نشسته یا مبله

در میان نمونه های مختلف، به جرات می توان گفت برای افرادی که مشکلات مفصلی و زانو درد دارند، دوچرخه ثابت نشسته یا مبله بهترین گزینه می باشد.

این نوع دوچرخه ها دارای یک صندلی پشتی دار و راحت هستند که فرد وقتی بر روی آن می نشیند، فشار از روی زانو و کمر برداشته می شود و  هیچ مشکلی را برای مفاصل زانو و کمر به وجود نمی آورد.

البته نمونه های زیادی از نوع مبله وجود دارد، اما به افراد برای درمان زانو درد توصیه می شود تا از نوع نشسته استفاده نمایند.

این دوچرخه ها، دارای یک صندلی بر روی یک ریل شیبدار می باشند که می توان آن را در جهت افقی و در راستای ارتفاع صندلی تنظیم نمود تا در این راستا فاصله پا تا پدال و هم چنین زاویه زانو تا پدال برای افراد تنظیم گردد.

نکاتی مهم برای استفاده از دوچرخه ثابت برای درمان زانو درد

اگر چه دوچرخه ثابت برای درمان آرتروز زانو بسیار مفید و موثر می باشد. اما برای استفاده از آن باید اصول و نکات مهمی را رعایت کرد تا افراد بتوانند از این وسیله ورزشی، بهترین نتیجه ممکن را دریافت نمایند.

بهتر است، قبل از رکاب زدن با دوچرخه ثابت برای درمان زانو درد، از متخصصین مربوطه مشاوره گرفت.
در زمان استفاده از دوچرخه های ثابت، توصیه می شود تا فرد بر روی دو چرخه به صورت قائم قرار گیرد.
دوچرخه سوار باید کمر خود را صاف نگه دارد و بر روی زین دوچرخه ثابت بنشیند و پدال بزند.
در ضمن زین باید به گونه ای تنظیم شود تا باعث کشیدگی بیش از حد زانو نگردد.
زانوها باید خمیدگی متعادلی داشته باشند و هیچ گاه پاهای وی از پدال جدا نگردد.
بهترین حالت به این صورت است که زانو کمترین حرکت را داشته باشد تا به مرور زمان عضلات اطراف زانوها سفت گردد.
قبل از شروع ورزش و پس از پایان آن هم بهتر است افراد حرکات کششی انجام دهند تا بدن آمادگی لازم را داشته باشد.

سخن آخر

با توجه به مطالب ذکر شده به این نتیجه رسیدیم که رکاب زدن با دوچرخه ثابت اگر به طور اصولی و صحیح انجام شود، برای سلامتی افراد بسیار موثر بوده و حتی می تواند برای درمان آرتروز زانو بسیار موثر باشد.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید